Voldoen aan de uitdaging in de auto-industrie

De aanvoerketen in de auto-industrie is veeleisend van zijn leveranciers. We onderzoeken de specifieke verspaningsuitdagingen die leveranciers tegenkomen en we bieden oplossingen hiervoor.

Dit opvoeren van de productie zal onvermijdelijk leiden tot een grotere druk op de aanvoer in de auto-industrie, met name kleine leveranciers die de kwaliteit van de onderdelen moeten combineren met nauwkeurigheid en snelheid van productie, teneinde tegemoet te komen aan de dringende vraag en de "juist op tijd" logistiek. Het aanbod van onderdelen vervaardigd voor de auto-industrie is enorm, van eenvoudige draagbeugels, fusees en remklauwen over motoronderdelen, zoals cilinderkoppen en turbocompressoren, over differentiaalbehuizingen, tandwielen en draagassen. Het assortiment van de verschillende door de sector vereiste metalen gaat bovendien helemaal van hittebestendige legeringen tot gietijzer.

OPLOSSINGEN VOOR GROTE WERKSTUKKEN

Grote werkstukken

Binnen de sector is er een toenemende behoefte aan zware machines die in staat zijn om grote werkstukken aan te pakken. Binnen de sector is er een toenemende behoefte aan zware machines die in staat zijn om grote werkstukken aan te pakken. Voor deze toepassing combineren de HCN Series van Mazak grote palletmaten met een constructie met hoge stijfheid, waardoor ze in staat zijn het vermogen over te zetten van een spil met morsekegel 40 of 50, afhankelijk van de variant. HCN5000/50 bijvoorbeeld, is een zeer dynamische machine die grote prismatische werkstukken kan bewerken, en hij heeft het voordeel een laadstation te hebben voor onderdelen met grote diameter/lange onderdelen die gebruikt worden bij bijvoorbeeld "blok applicaties". De machine is uitgerust met een krachtige 10.000rpm, morsekegel 50, 37kW spil en kan ijlgang snelheden halen van 60m/min om de productiviteit te maximaliseren en om de tijd te verminderen dat er niet verspaant wordt.

PRODUCTIE VAN GROOT VOLUME

Volume productie

Aan het volume-eind van de productie van auto-onderdelen, zijn productiviteit en betrouwbaarheid de belangrijkste succesfactoren. De QUICK TURN PRIMOS (QTP) is specifiek gericht op de markt van de onderaanneming in de automobielsector en hij is in staat om ijlgangsnelheden te halen van 30 m/min in zowel de X- als de Z-assen, wat snelle cyclustijden inhoudt voor onderdelen met hoge nauwkeurigheid. Het ontwerp van de machine maakt een eenvoudige spanenverwijdering mogelijk via de achterzijde, waardoor meerdere machines kort bij elkaar geplaatst kunnen worden om de werkvloeroppervlakte maximaal te benutten. Er is een optioneel geïntegreerde bovenlader beschikbaar op alle PRIMOS varianten, dit om automatisch te laden met grotere seriegroottes. De QT PRIMOS is uitgerust met een direct aangedreven spil, die standaard is op Mazak machines door zijn superieure prestaties, waardoor de cyclustijden en machinetijden verbeteren.

OPLOSSINGEN VOOR KLEINE MACHINEVOETAFDRUK

Kleine machinevoetafdruk

Een kleine machinevoetafdruk is van cruciaal belang voor leveranciers van grote volumes in de auto-industrie. De VERTICAL CENTER PRIMOS is een compact verticaal bewerkingscentrum met hoge snelheid dat uitzonderlijk hoge verspaningssnelheden haalt. Het vermogen wordt geleverd door een 12.000rpm / 11kW spil met morsekegel 30 interface, waardoor meer geproduceerd wordt met lagere bewerkingskosten; optioneel is ook een 20.000rpm spil beschikbaar voor toepassingen met hogere snelheid. De machine beschikt ook over een hoge snelheid, 60m/min ijlgang en snelle gereedschapswissel om de productiviteit verder te verbeteren. Cruciaal is, dat de machine, net als de QT Primos, een ruimtebesparend design heeft (1.280 mm breedte) en een spanentransporteur met achterwaartse ontlading.

 

GECOMPLICEERDE DRAAI-OPLOSSINGEN

Gecompliceerde draai-oplossingen

Als er een verfijndere draai-oplossing nodig is, is de MULTIPLEX-serie van Mazak vaak de keuze voor fabrikanten van auto-onderdelen. Deze serie is speciaal ontworpen voor middelgrote series. De MULTIPLEX combineert twee draaibanken met freesvermogen om verschillende bewerkingstaken uit te voeren, zoals continue- en simultane bewerkingen aan beide spilien, en automatische werkstuktransfer van de ene spil naar de andere. Dit vermogen om beide spillen te gebruiken, is een belangrijke hulp voor de productie. Daarnaast kunnen aan één spil set-ups uitgevoerd worden, net als het laden/lossen van werkstukken, terwijl het bewerken gebeurt aan de andere spil, hierdoor wordt stilstand van de machine tot een minimum beperkt. Een andere optie is de HYPER QUADREX, een draaicentrum met dubbele revolver en dubbele spil, ontworpen om cyclustijden te verminderen terwijl staafmateriaal voor onderdelen bewerkt wordt die gebruikt worden in hydraulische systemen. De combinatie van een hoge snelheidsspil met gelijktijdige eerste en tweede bewerkingen, samen met uitgebalanceerd snijden met bovenste/onderste revolvers, resulteert in beduidend kortere cyclustijden vergeleken met draaicentra met één revolver/twee spillen. Toch dient de uitvoering vaak gecombineerd te worden met zeer nauwkeurige bewerkingen met ultrakleine toleranties. Voor dit soort van toepassing is de IVS van Mazak een oplossing. Dit is een draaicentrum met een geïnventeerde verticale as, die maximale stabiliteit biedt en nauwkeurige positionering voor productietoepassingen voor grote volumes. Met deze machine gaat de spil naar de inkomende werkstukconveyor om het werkstuk op te pikken, waardoor de cyclustijd verminderd wordt en er minder extra en kostbare robots nodig zijn.

 

HOGE PRODUCTIVITEIT

Hoge productiviteit

Het tot een minimum herleiden van de bewerkingstijd is een kritieke factor voor de aanvoerketen in de auto-industrie. En meervlaks, 5-assige bewerking, geschikt voor een 'DONE-IN-ONE' oplossing,  zoals MAZAK het noemt, wordt meer en meer de norm. Het paradepaardje van Mazak, de INTEGREX i-serie, is een steeds populairdere oplossing geworden. Deze kan complexe vormen in één enkele set-up bewerken, waardoor de productiviteit verhoogt en waardoor er tijd bespaard wordt op de opstelling van de mallen. De veeleisende aard van de automobielsector, zowel in termen van doorlooptijden als in toepassingen, betekent dat een 'one-size-fits-all' machinefilosofie onmogelijk is. De verschillen in het bewerken van kleine gedraaide onderdelen, in vergelijking met lange aswerkstukken met grote diameter, vereist machines met zeer uiteenlopende mogelijkheden. Ons advies is om samen te werken met een machineleverancier, die U het juiste gamma van machines en applicatie-ondersteuning kan aanbieden en die U zal toelaten de beste bewerkings- en automatiseringsoplossing te kiezen volgens uw specifieke wensen.